Thursday, November 27, 2008

Sejarah Hidup Syeikh Muhammad as Suhaimi


PRAKATA

Dengan mengucap syukur dan puji kepada Allah S.W.T. atas segala rahmat dan kurniaanNya, kami menyajikan kitab "JAWAPAN BAGI TUDUHAN ­TUDUHAN TERHADAP SEJARAH HIDUP SYEIKH MUHAMMAD AS-SUHAIMI DAN AURAD MUHAMMADIAH".

Pengarang kitab ini iaitu Al-Ustatz Haji Muhammad Taha Suhaimi bin Muhammad Fadhlullah Suhaimi adalah cucu sulong Syeikh Muhammad bin Abdullah As-Suhaimi. Beliau adalah lepasan dari Universiti AI-Azhar dan juga seorang Ulama' tempatan yang mempunyai pengalaman yang luas lagi aktif.

Sebelum ke AI-Azhar beliau telah belajar di Raffles Institution Singapura dan telah lulus dengan mendapat Sijil Senior Cambridge. Kemudian beliau menyambung pelajaran Ugama dan bahasa Arab di Kulliyatul Attas, Johor Ba­ru, yang diasaskan oleh ayahandanya. Pengalaman beliau dalam kerja-kerja Sosial dan Awam dapat diraih semasa beliau menjadi Presiden Mahkamah Syariah Singapura yang pertama. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Ja­watan kuasa Persatuan Penuntut Melayu, Kahirah dan juga Persekutuan Seruan Islam Singapura (JAMIYAH). Sekarang ini, beliau masih menjadi Presiden Per­satuan Islam dan Pencaksilat Singapura (PERIPENSIS), Pengerusi Madrasah AI-Maarif Al-Islamiah dan Pengerusi Masjid Ma'aruf.

Beliau juga meluaskan pengalamannya dengan mengunjungi beberapa tempat seperti Arab Saudi, Mesir, Jordan, Baitul Maqdis, England, Indonesia dan lain-lain lagi.

Diantara buku-buku karangan beliau ialah Hakikat Syirik, Haji dan' lm­rah, Tauhid, Qadha' dan Qadar, Kitab Fiqh, Kitab Puasa, Bukti-bukti Kebenaran AI-Quran, Has The Bible Been Altered, Muhammad Foretold In Earlier Scriptures dan banyak lagi.

Diharapkan dengan terbitnya Kitab ini dapat menerangkan serta menyelesaikan tangkarah mengenainya. Semoga Kitab ini memberikan manafaat bagi kaum Muslimin umumnya dalam rangka meningkatkan amal saleh dan taqwa kepada Allah S.W.T..

PENERBIT

di petik dari

No comments: